Strona główna ASTOR
Automatyka w praktyce

Podstawowe funkcje i symboli w języku LD
Kurs programowania PACSystems RSTi-EP CPE200 (odc. 7.1)

Kontakt w sprawie artykułu: Mateusz Leszczyński - 2023-02-08

W tym dodatkowym materiale nauczysz się podstawowych funkcji oraz symboli występujących w języku LD.

Wstęp

Aby płynnie programować w języku LD, musisz poznać kilka podstawowych funkcji oraz symboli. Jest to wiedza niezbędna i przydatna podczas tworzenia swoich pierwszych programów.

Podstawowe styki i cewki

W języku LD w środowisku PAC Machine Edition jest kilka podstawowych cewek oraz styków, które zobaczymy poniżej:

Cewki

Cewka normalnie otwarta (wystawiająca „1” na cewce gdy aktywna i „0” kiedy nieaktywna):

Cewka normalnie zamknięta  (wystawiająca „0” na cewce gdy aktywna i „1” kiedy nieaktywna):

Cewka setująca (ustawiająca „1” na cewkę):

Cewka resetująca (ustawiająca „0” na cewkę):

Styki

Styk normalnie otwarty (sygnał przepływa, gdy na styku jest „1”):

Styk normalnie zamknięty (sygnał przepływa, gdy na styku jest „0”):

Styk wykrywający zbocze narastające (zmiana z „0” na „1”):

Styk wykrywający zbocze opadające (zmiana z „1” na „0”):

Dostępnych jest więcej podstawowych elementów, jednakże powyżej wymienione wystarczają do napisania podstawowych programów.

Podstawowe timery

Kiedy chcesz do swojego programu wprowadzić opóźnienia lub po prostu uzależnić pewne następstwa od czasu, z pomocą przychodzą wbudowane Timery. Są one blokami funkcyjnymi, więc najpierw trzeba wiedzieć, czym są takie bloki.

Bloki funkcyjne są to bloki, które upraszczają strukturę programu. Korzystamy z nich w miejscach, gdzie struktura kodu jest identyczna, a zmianie ulegają jedynie parametry.

W PAC Machine Edition wyróżniamy 3 podstawowe Timery:

  • TP (Timer do generowania impulsu):
  • TON (Timer o opóźnionym załączeniu):
  • TOF (Timer o opóźnionym wyłączaniu):

Przebiegi czasowe tych timerów wyglądają następująco:

Na powyższych przebiegach możesz w łatwy sposób zrozumieć działanie poszczególnych Timerów. Warto zapamiętać ten rysunek, gdyż często jest pomocny przy programowaniu, zwłaszcza kiedy nie masz pewności, jakiego Timera należy użyć. (https://www.amissionofmercy.org)

Jak widać, każdy Timer uzależniony jest od wejścia sygnału CLK (IN) – to właśnie na podstawie jego stanu uruchamiane są bądź wyłączane Timery.

Liczniki

Liczniki to bloki, których używamy, gdy chcemy coś zliczyć, a następnie uzależnić pewne funkcję od stanu licznika.

W PAC Machine Edition mamy dwa podstawowe rodzaje liczników:

  • UPCTR (Licznik zliczający w górę):
  • DNCTR (Licznik zliczający w dół):

Podsumowanie

Po tym odcinku dodatkowym możesz przejść do napisania swojego pierwszego programu w środowisku PAC Machine Edition w języku LD.

Newsletter Poradnika Automatyka

Czytaj trendy i inspiracje, podstawy automatyki, automatykę w praktyce


Please wait…



Dziękujemy za zapis do newslettera!


Czy ten artykuł był dla Ciebie przydatny?

Średnia ocena artykułu: 3 / 5. Ilość ocen: 2

Ten artykuł nie był jeszcze oceniony.

Zadaj pytanie

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *