Strona główna ASTOR
Automatyka w praktyce

Podstawowe funkcje i symboli w języku LD
Kurs programowania PACSystems RSTi-EP CPE200 (odc. 7.1)

Kontakt w sprawie artykułu: Mateusz Leszczyński - 2023-02-08

W tym dodatkowym materiale nauczysz się podstawowych funkcji oraz symboli występujących w języku LD.

Wstęp

Aby płynnie programować w języku LD, musisz poznać kilka podstawowych funkcji oraz symboli. Jest to wiedza niezbędna i przydatna podczas tworzenia swoich pierwszych programów.

Podstawowe styki i cewki

W języku LD w środowisku PAC Machine Edition jest kilka podstawowych cewek oraz styków, które zobaczymy poniżej:

Cewki

Cewka normalnie otwarta (wystawiająca „1” na cewce gdy aktywna i „0” kiedy nieaktywna):

Cewka normalnie zamknięta  (wystawiająca „0” na cewce gdy aktywna i „1” kiedy nieaktywna):

Cewka setująca (ustawiająca „1” na cewkę):

Cewka resetująca (ustawiająca „0” na cewkę):

Styki

Styk normalnie otwarty (sygnał przepływa, gdy na styku jest „1”):

Styk normalnie zamknięty (sygnał przepływa, gdy na styku jest „0”):

Styk wykrywający zbocze narastające (zmiana z „0” na „1”):

Styk wykrywający zbocze opadające (zmiana z „1” na „0”):

Dostępnych jest więcej podstawowych elementów, jednakże powyżej wymienione wystarczają do napisania podstawowych programów.

Podstawowe timery

Kiedy chcesz do swojego programu wprowadzić opóźnienia lub po prostu uzależnić pewne następstwa od czasu, z pomocą przychodzą wbudowane Timery. Są one blokami funkcyjnymi, więc najpierw trzeba wiedzieć, czym są takie bloki.

Bloki funkcyjne są to bloki, które upraszczają strukturę programu. Korzystamy z nich w miejscach, gdzie struktura kodu jest identyczna, a zmianie ulegają jedynie parametry.

W PAC Machine Edition wyróżniamy 3 podstawowe Timery:

  • TP (Timer do generowania impulsu):
  • TON (Timer o opóźnionym załączeniu):
  • TOF (Timer o opóźnionym wyłączaniu):

Przebiegi czasowe tych timerów wyglądają następująco:

Na powyższych przebiegach możesz w łatwy sposób zrozumieć działanie poszczególnych Timerów. Warto zapamiętać ten rysunek, gdyż często jest pomocny przy programowaniu, zwłaszcza kiedy nie masz pewności, jakiego Timera należy użyć.

Jak widać, każdy Timer uzależniony jest od wejścia sygnału CLK (IN) – to właśnie na podstawie jego stanu uruchamiane są bądź wyłączane Timery.

Liczniki

Liczniki to bloki, których używamy, gdy chcemy coś zliczyć, a następnie uzależnić pewne funkcję od stanu licznika.

W PAC Machine Edition mamy dwa podstawowe rodzaje liczników:

  • UPCTR (Licznik zliczający w górę):
  • DNCTR (Licznik zliczający w dół):

Podsumowanie

Po tym odcinku dodatkowym możesz przejść do napisania swojego pierwszego programu w środowisku PAC Machine Edition w języku LD.

Newsletter Poradnika Automatyka

Czytaj trendy i inspiracje, podstawy automatyki, automatykę w praktyce

Please wait...

Dziękujemy za zapis do newslettera!

Czy ten artykuł był dla Ciebie przydatny?

Średnia ocena artykułu: 3 / 5. Ilość ocen: 2

Ten artykuł nie był jeszcze oceniony.

Zadaj pytanie

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *