Komunikacja z poszczególnymi typami osobowości – wskazówki ogólne

Kontakt w sprawie artykułu: Agnieszka Politańska - 2025-02-26

Dominacja

Osoby o tym typie osobowości doceniają zwięzły i treściwy komunikat. Dlatego przede wszystkim pamiętajmy, aby nie mówić za dużo i nie powtarzać wielokrotnie tych samych informacji. Tzw. „lanie wody” wzbudzi zniecierpliwienie i będzie nieskuteczne, podobnie jak formułowanie długich, kwiecistych wypowiedzi. Dużo lepsze będą krótkie, jednoznaczne zdania, o jasnym przekazie, pozbawione zbędnych ozdobników.

Osoby z wysoką dominacją cenią również szybkość podejmowania decyzji. Rozmawiając z nimi koncentrujmy się na konkretnych rozwiązaniach, zamiast skupiać się na roztrząsaniu samych problemów.

Komunikatywność

Osoby o tym typie osobowości motywuje przyjazne otoczenie. Dlatego bardzo ważne jest, aby poświęcić im czas, rozmawiać cierpliwie i życzliwie. Nigdy nie okazujmy lekceważenia dla pomysłów lub idei przez nie wyrażanych. Dajmy im się „wygadać”.

Osoby z wysoką dominacją nie lubią także, by arbitralnie narzucać im, co powinny robić lub myśleć.

Adaptacja

Osoby o tym typie osobowości potrzebują faktów, żeby podjąć decyzję. Dlatego rozmawiając z nimi dokładnie wyjaśniajmy wszystkie szczegóły oraz uważnie wsłuchujmy się w zgłaszane wątpliwości.

Osoby z wysoką adaptacją są analityczne i konkretne, dlatego jeżeli zadają pytania, odpowiadajmy na nie w sposób jasny i konkretny,

Stabilizacja

Osoby o tym typie osobowości opierają się zmianom, nawet nieświadomie, ale jednocześnie są empatyczne i życzliwe. Dlatego w komunikacji z nimi stawiajmy na relacje. Warto być szczerym, natomiast nie warto zachowywać się agresywnie, oschle czy kontrowersyjnie.

Osoby z wysoką stabilizacją cenią poczucie bezpieczeństwa, działają wolno i rozważnie. W relacjach z nimi warto cierpliwym i wyrozumiałym.