Czy AGV i AMR to robot czy wózek?
Kontakt w sprawie artykułu: Łukasz Giza - 2025-01-14
Technologie związane z autonomicznymi systemami transportu wewnętrznego odgrywają dziś coraz większą rolę w zakładach produkcyjnych. Wśród nich szczególne miejsce zajmują pojazdy AGV (Automated Guided Vehicles) oraz AMR (Autonomous Mobile Robots). Pytanie, które często się pojawia, brzmi: czy AGV i AMR to roboty, czy raczej wózki? Spróbujmy krótko odpowiedzieć na to pytanie.
Definicje i podstawowe różnice
AGV (Automated Guided Vehicle)
AGV to pojazdy sterowane automatycznie, które poruszają się po wcześniej zdefiniowanych trasach, często z użyciem taśm magnetycznych, kodów QR lub przewodów indukcyjnych. Charakteryzują się wysoką precyzją w przemieszczaniu ładunków i są szeroko stosowane w magazynach oraz zakładach produkcyjnych.
Cechy AGV:
- Statyczne trasy i ograniczona elastyczność.
- Konieczność zdefiniowania ścieżek i infrastruktury.
- Wysoka niezawodność w powtarzalnych zadaniach.
AMR (Autonomous Mobile Robot)
AMR to bardziej zaawansowane urządzenia, które wykorzystują systemy percepcji, takie jak kamery, lidar czy czujniki ultradźwiękowe, do autonomicznego nawigowania w dynamicznym środowisku. Dzięki algorytmom sztucznej inteligencji potrafią samodzielnie planować trasy i omijać przeszkody.
Cechy AMR:
- Elastyczność i zdolność do adaptacji w dynamicznych warunkach.
- Możliwość autonomicznego tworzenia map i ścieżek.
- Integracja z systemami zarządzania magazynami (WMS).
Kryteria klasyfikacji jako roboty lub wózki
1. Automatyzacja i sterowanie
AGV i AMR spełniają definicję robotów, ponieważ są zdolne do wykonywania zadań w sposób autonomiczny lub półautonomiczny, wykorzystując algorytmy sterowania. AGV, choć mniej zaawansowane, również bazują na systemach automatyki.
2. Mobilność i funkcjonalność
Wózki tradycyjne wymagają operatora do ich prowadzenia, natomiast AGV i AMR działają bezobsługowo, co kwalifikuje je jako roboty mobilne. Szczególnie AMR wpisuje się w definicję robota inteligentnego ze względu na swoje zdolności do adaptacji.
3. Struktura mechaniczna
AGV i AMR posiadają konstrukcje zbliżone do wózków widłowych lub platform transportowych, co może prowadzić do mylnego postrzegania ich jako zwykłych wózków. Jednak obecność zaawansowanych systemów sensorycznych i sterujących zdecydowanie przesuwa je w stronę robotów.
Praktyczne zastosowania
AGV są często stosowane w transporcie powtarzalnych ładunków na liniach produkcyjnych, natomiast AMR sprawdzają się w środowiskach wymagających większej elastyczności, takich jak magazyny e-commerce. Ich funkcjonalności pokazują, że są one bardziej robotami niż tradycyjnymi wózkami.
Podsumowanie
Czy AGV i AMR to roboty, czy wózki? Odpowiedź jest jednoznaczna – są to roboty mobilne, choć mogą przypominać wózki pod względem konstrukcji mechanicznej. Ich zdolność do autonomicznego działania, wykorzystanie zaawansowanych technologii sensorycznych i integracja z systemami zarządzania czyni je kluczowymi elementami nowoczesnych procesów logistycznych i produkcyjnych. Rozwój tych technologii pokazuje, że granica między robotami a tradycyjnymi urządzeniami transportowymi stale się zaciera, co otwiera nowe możliwości dla automatyzacji procesów w przemyśle.
Dowiedz się więcej, przeczytaj artykuł Autonomiczne roboty mobilne AMR