Strona główna ASTOR
Podstawy automatyki

Czy AGV i AMR to robot czy wózek?

Kontakt w sprawie artykułu: Łukasz Giza - 2025-01-14

Technologie związane z autonomicznymi systemami transportu wewnętrznego odgrywają dziś coraz większą rolę w zakładach produkcyjnych. Wśród nich szczególne miejsce zajmują pojazdy AGV (Automated Guided Vehicles) oraz AMR (Autonomous Mobile Robots). Pytanie, które często się pojawia, brzmi: czy AGV i AMR to roboty, czy raczej wózki? Spróbujmy krótko odpowiedzieć na to pytanie.

Definicje i podstawowe różnice

AGV (Automated Guided Vehicle)

AGV to pojazdy sterowane automatycznie, które poruszają się po wcześniej zdefiniowanych trasach, często z użyciem taśm magnetycznych, kodów QR lub przewodów indukcyjnych. Charakteryzują się wysoką precyzją w przemieszczaniu ładunków i są szeroko stosowane w magazynach oraz zakładach produkcyjnych.

Cechy AGV:

  • Statyczne trasy i ograniczona elastyczność.
  • Konieczność zdefiniowania ścieżek i infrastruktury.
  • Wysoka niezawodność w powtarzalnych zadaniach.

AMR (Autonomous Mobile Robot)

AMR to bardziej zaawansowane urządzenia, które wykorzystują systemy percepcji, takie jak kamery, lidar czy czujniki ultradźwiękowe, do autonomicznego nawigowania w dynamicznym środowisku. Dzięki algorytmom sztucznej inteligencji potrafią samodzielnie planować trasy i omijać przeszkody.

Cechy AMR:

  • Elastyczność i zdolność do adaptacji w dynamicznych warunkach.
  • Możliwość autonomicznego tworzenia map i ścieżek.
  • Integracja z systemami zarządzania magazynami (WMS).

Kryteria klasyfikacji jako roboty lub wózki

1. Automatyzacja i sterowanie

AGV i AMR spełniają definicję robotów, ponieważ są zdolne do wykonywania zadań w sposób autonomiczny lub półautonomiczny, wykorzystując algorytmy sterowania. AGV, choć mniej zaawansowane, również bazują na systemach automatyki.

2. Mobilność i funkcjonalność

Wózki tradycyjne wymagają operatora do ich prowadzenia, natomiast AGV i AMR działają bezobsługowo, co kwalifikuje je jako roboty mobilne. Szczególnie AMR wpisuje się w definicję robota inteligentnego ze względu na swoje zdolności do adaptacji.

3. Struktura mechaniczna

AGV i AMR posiadają konstrukcje zbliżone do wózków widłowych lub platform transportowych, co może prowadzić do mylnego postrzegania ich jako zwykłych wózków. Jednak obecność zaawansowanych systemów sensorycznych i sterujących zdecydowanie przesuwa je w stronę robotów.

Praktyczne zastosowania

AGV są często stosowane w transporcie powtarzalnych ładunków na liniach produkcyjnych, natomiast AMR sprawdzają się w środowiskach wymagających większej elastyczności, takich jak magazyny e-commerce. Ich funkcjonalności pokazują, że są one bardziej robotami niż tradycyjnymi wózkami.

Podsumowanie

Czy AGV i AMR to roboty, czy wózki? Odpowiedź jest jednoznaczna – są to roboty mobilne, choć mogą przypominać wózki pod względem konstrukcji mechanicznej. Ich zdolność do autonomicznego działania, wykorzystanie zaawansowanych technologii sensorycznych i integracja z systemami zarządzania czyni je kluczowymi elementami nowoczesnych procesów logistycznych i produkcyjnych. Rozwój tych technologii pokazuje, że granica między robotami a tradycyjnymi urządzeniami transportowymi stale się zaciera, co otwiera nowe możliwości dla automatyzacji procesów w przemyśle.

Newsletter Poradnika Automatyka

Czytaj trendy i inspiracje, podstawy automatyki, automatykę w praktyce

Please wait...

Dziękujemy za zapis do newslettera!

Czy ten artykuł był dla Ciebie przydatny?

Średnia ocena artykułu: 0 / 5. Ilość ocen: 0

Ten artykuł nie był jeszcze oceniony.

Zadaj pytanie

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *