W 2018 roku przypada 50. rocznica rozpoczęcia działalności firmy Kawasaki w obszarze robotów przemysłowych. Sięgnijmy do początków i prześledźmy tę trwającą już pół wieku historię wykorzystania robotów w japońskim przemyśle. Dziś Kawasaki wyznacza nowe trendy w robotyzacji produkcji dla całego świata.
Wszystko zaczęło się w 1966 roku, kiedy to amerykański naukowiec został zaproszony do Japonii jako wykładowca specjalizujący się w tematyce robotów przemysłowych. Naukowcem tym był dr Joseph Engelberger, który jest nazywany „Ojcem Robotyki”, a zaprosiła go firma Kawasaki Heavy Industries (wtedy jeszcze znana jako Kawasaki Aircraft).
Dr Engelberger był założycielem Unimation – pierwszej firmy produkującej roboty przemysłowe, która wprowadziła na rynek robota przemysłowego „Unimate”. Biorąc pod uwagę swoje doświadczenia w Stanach Zjednoczonych, dr Engelberger spodziewał się, że na wykładzie pojawi się około 10 osób. Okazało się, że sala była zapełniona po brzegi. Zjawiło się ponad 200 liderów japońskich firm, którzy bardzo entuzjastycznie zareagowali na wykład, a sesja pytań, która nastąpiła później, trwała aż dwie godziny.
Lata 60-te ubiegłego wieku to okres, kiedy rozwój robotyki w Stanach Zjednoczonych był znacznie utrudniony. Istniejące wtedy wokół poszczególnych profesji związki zawodowe postrzegały roboty przemysłowe jako poważne zagrożenie dla rynku pracy.
Joseph Engelberger i George Devol oraz robot Unimate
Roboty Unimate na produkcji
Jednak w Japonii sytuacja wyglądała zupełnie inaczej. Kraj przeżywał boom ekonomiczny i cierpiał na poważny niedobór siły roboczej. Dlatego też wśród japońskich przedsiębiorców rosło zainteresowanie automatyzacją produkcji, która mogłaby pomóc w rozwiązaniu ich problemów z brakiem pracowników. Ciekawym wydarzeniem, które sprawiło, że tematyka robotów stawała się coraz bardziej popularna, był emitowany przez telewizję serial animowany „Astro Boy”. Występowały w nim roboty, które były pomocnikami ludzi.
W 1968 roku firma Kawasaki podpisała umowę z Unimation w celu rozwoju krajowej produkcji robotów przemysłowych. Rok później, Kawasaki z sukcesem wprowadziło na rynek pierwszego zasilanego hydraulicznie japońskiego robota o nazwie „Kawasaki-Unimate 2000”.
Jednak dopiero w 1973 roku firma zrobiła znaczący krok w dziedzinie robotyki. Toyota Motor Corporation oraz Nissan Motor Corporation zdecydowały się na użycie robota Kawasaki-Unimate do zgrzewania karoserii samochodów. Ta decyzja dwóch wiodących producentów samochodowych otworzyła robotom Kawasaki drzwi do japońskiego przemysłu samochodowego.
Pięć dekad działalności na polu robotów przemysłowych to droga ciągłego postępu technologicznego. Zastosowane w tym czasie innowacje obejmują wprowadzenie serwonapędu (zastępującego napędy hydrauliczne czy pneumatyczne), który zapewnia bardzo dokładną kontrolę kąta obrotowego i prędkości silnika, czyniąc trajektorię jego ruchów bardziej precyzyjną. Dodatkowo wzrost mocy obliczeniowych mikroprocesorów zwiększył prędkość i wydajność pracy robotów poprzez szybsze przetwarzanie danych.
Dzięki wprowadzeniu w latach 90-tych robotów do zastosowań cleanroomowych, Kawasaki stało się liderem w sektorze produkującym półprzewodniki. Materiały, z których zostały wykonane, dobrano tak, aby wyeliminować generowanie nawet najdrobniejszych zanieczyszczeń, które mogłyby się dostać do produkowanych elementów. Jest to niezwykle istotne w przypadku produkcji układów scalonych, wymagających dużych nakładów finansowych. Wykorzystuje się je np. w przemyśle spożywczym oraz farmaceutycznym.
Motocykl Kawasaki
W 2009 roku Kawasaki wprowadziło roboty pick&place. Za pomocą odpowiednich chwytaków mogą one podnosić i przenosić przedmioty z dużą precyzją i prędkością. Debiut tego nowego robota otworzył firmie drzwi do wcześniej niedostępnych sektorów, takich jak produkcja żywności, leków czy kosmetyków, gdzie roboty używane są np. do pakowania produktów w pudełka.
Sukcesy w tych dziedzinach doprowadziły do wprowadzenia robotów pick&place w innych aplikacjach przemysłowych, takich jak np. montaż komponentów elektronicznych oraz mechanicznych.
„Wiodąca pozycja firmy Kawasaki w dziedzinie technologicznych innowacji wynika głównie z faktu, że firma przykłada dużą wagę do pozostawania w bliskim kontakcie z klientem. Spory nacisk kładzie także na współpracę oraz poszukiwanie indywidualnych rozwiązań odpowiadających na potrzeby przedsiębiorców, dostarczając swoim klientom rozwiązania na coraz wyższym poziomie”
podsumowuje Wojciech Trojniar, Menedżer ds. robotyzacji w firmie ASTOR.
Jednym z najważniejszych czynników nieustannego rozwoju Kawasaki jest fakt, że jest to producent wszechstronny i oferujący bardzo szeroki asortyment. Dzięki temu, że posiada rozległe doświadczenie w przemyśle lotniczym, stoczniowym, energetycznym czy produkcji motocykli, Kawasaki czerpie wiele inspiracji do wykorzystania robotów przemysłowych w coraz to nowych zastosowaniach.
Roboty Kawasaki w firmie WIŚNIOWSKI
Dynamiczny rozwój firmy Kawasaki sprawił, że współpracy z tym producentem robotów przemysłowych podjęła firma ASTOR. Od 2007 firma ASTOR dostarcza roboty oraz wiedzę z zakresu robotyki do polskich przedsiębiorstw. To już 11 lat!
Magazyny na terenie Niemiec i Polski sprawiają, że dostawa robotów realizowana jest w ekspresowym tempie. Grupa specjalistów dba o wsparcie realizowanej inwestycji na każdym jej etapie począwszy od opracowania koncepcji, analizy technicznej, biznesowej przez wsparcie podczas wdrożenia i uruchomienia aż po szkolenia, serwis i obsługę techniczną.
Opracowano na podstawie materiałów Kawasaki.
Centrum prasowe 2024-11-18
Akademia ASTOR z prestiżowym wyróżnieniem za jakość szkoleń dla dorosłych
Akademia ASTOR została uhonorowana za znaczący wkład w rozwój branży szkoleniowej w Polsce. Wyróżnienie przyznał Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie.
Centrum prasowe 2024-11-12
Premiera Raportu TechImpact™ 2024 – Kluczowe dane na temat wpływu technologii na wyniki finansowe producentów z sektora FMCG
Akademia Leona Koźmińskiego oraz firma ASTOR zaprezentowały wyniki raportu TechImpact™ 2024.
Centrum prasowe 2024-10-25
ASTOR nawiązuje strategiczne partnerstwo z AGILOX i zdobywa prestiżową nagrodę za wyjątkowe osiągnięcia
ASTOR, czołowy dostawca m.in. innowacyjnych rozwiązań intralogistycznych, wzmacnia swoją obecność na dynamicznie rosnącym rynku autonomicznych robotów mobilnych (AMR) dzięki strategicznemu partnerstwu z AGILOX.