Skip to content
Język
astor-arrow
Centrum prasowe

Program „Roboty do szkół” nabiera tempa. Pierwszy robot Astorino trafił do uczniów i uczennic w Tczewie!

26 lutego, 2025 | Renata Poreda

Pierwsza szkoła z robotem w ramach programu

Zespół Szkół Technicznych im. kmdra Antoniego Garnuszewskiego w Tczewie to pierwsza szkoła, która dzięki wsparciu firm ASTOR i Flex otrzymała robota edukacyjnego. Uroczystość przekazania stanowiska edukacyjnego z robotem Astorino, ufundowanego przez ASTOR oraz Flex , który zdecydował się przekazać zgromadzone punkty tczewskiej placówce, odbyła się 5 lutego 2025 roku. W wydarzeniu uczestniczyli przedstawiciele firm, dyrekcja szkoły, nauczyciele i uczniowie, a także Starosta Tczewski Mirosław Augustyn.

To ogromna szansa dla uczniów naszego powiatu. Dzięki takim inicjatywom edukacja techniczna staje się bardziej atrakcyjna i praktyczna. Gratuluję Zespołowi Szkół Technicznych w Tczewie i dziękuję zaangażowanym firmom za tę inspirującą inicjatywę. Tym bardziej, że robot ten będzie reprezentował Polskę w Osace. Dzięki temu, mówiąc w przenośni, Tczew, będzie bliżej Japonii

– mówił podczas uroczystości Mirosław Augustyn, Starosta Tczewski.

Czesław Roczyński, dyrektor ZST w Tczewie dodaje:

szkoła techniczna XXI wieku nie może odejść od technologii, od przemysłu. Dzięki temu, że funkcjonujemy w przestrzeni Specjalnej Strefy Ekonomicznej, w której siedziby mają zaawansowane technologicznie firmy, nie możemy nie rozwijać się w tym kierunku. Uczniowie mają szansę zdobywać wiedzę w sposób nowoczesny, ucząc się na sprzęcie rzeczywiście wykorzystywanym w przemyśle. Dziękujemy firmom ASTOR i FLEX za wsparcie i inwestowanie w przyszłość młodego pokolenia. Jesteśmy niezmiernie szczęśliwi, że Astorino trafia do nas i jestem przekonany, że w sposób rzetelny i prawidłowy będziemy go wykorzystywać w edukacji uczniów.

Michał Poczęsny, starszy dyrektor operacyjny w Flex, firmie bardzo zaangażowanej w rozwój lokalnej społeczności potwierdza:

chcemy, aby wkład naszych firm w rozwój ludzi, w rozwój technologii, sprzyjał również edukacji i podwyższał jej poziom. Widzimy w tym bardzo duży potencjał. Dzięki firmom ASTOR i Flex, dzisiejsze przekazanie robota będzie wspierać i pracę nauczycieli, i rozwój uczniów  w zawodzie technik mechatronik, technik robotyk. Cała akcja jest połączeniem pomiędzy biznesem a rozwijaniem szkoły. A z perspektywy firmy Flex służbą biznesu dla lokalnej społeczności. To przykład, jak takie zaangażowanie może realnie wpływać na przyszłość edukacji, dając uczniom narzędzia do nauki, które otwierają przed nimi drzwi do nowoczesnych karier.

Robot Astorino i edukacja przyszłości

Współczesna edukacja techniczna napotyka wiele wyzwań, takich jak brak dostępu do odpowiednich narzędzi dydaktycznych czy wysoki koszt sprzętu. Astorino, robot edukacyjny wymyślony i produkowany w Polsce, dzięki zastosowaniu technologii druku 3D w konstrukcji i osprzęcie, stanowi rozwiązanie tych problemów. Jest bezpieczny, przyjazny użytkownikom i łatwy w obsłudze. Może być uzupełniany o chwytaki, taśmociąg czy podajnik przedmiotów, co pozwala na tworzenie własnych aplikacji i symulacji procesów przemysłowych.

Jak podkreślają uczniowie klasy czwartej kierunku technik mechatronik Marcel Myszka oraz Jakub Gajewski:

dzięki Astorino możemy uczyć się programowania w praktyce! To nie tylko teoria, ale realna możliwość poznania, jak działają nowoczesne technologie. Jesteśmy podekscytowani, że możemy pracować z takim sprzętem. Da nam to ogromne doświadczenie. Pomoże także odkryć nowe pasje i poszerzyć wiedzę na temat robotyki.

Dodatkowym wyróżnieniem dla tczewskiego Zespołu Szkół Technicznych było przekazanie nauczycielowi Tomaszowi Żywieckiemu vouchera na szkolenie z obsługi robota Astorino, co pozwoli jeszcze skuteczniej przekazywać wiedzę uczniom.

Takiego typu roboty są coraz częściej wykorzystywanie w przemyśle, i są na tyle interesujące, że będzie to mobilizacja do nauki. I, jestem o tym przekonany, to także szansa na poznawanie nowych pasji. Dla nauczycieli z kolei, Astorino tworzy przestrzeń na pogłębienie wiedzy dotyczącej robotów przemysłowych oraz poznania nowych zagadnień z nimi związanych

przekonuje Tomasz Żywiecki, nauczyciel przedmiotów mechatronicznych.

STEM w polskich szkołach

Astorino idealnie wpisuje się w model edukacyjny STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics), który integruje nauki ścisłe, technologię, inżynierię i matematykę. STEM kładzie nacisk na praktyczne podejście i interdyscyplinarność, dzięki czemu uczniowie zdobywają umiejętności niezbędne w nowoczesnym świecie technologii.

Kierunek: przyszłość – Astorino na wystawie w Osace

To dopiero początek realizacji programu „Roboty do szkół” – wkrótce kolejne placówki będą miały szansę na zdobycie robota Astorino. Program potrwa do grudnia 2026 roku, a jego zasięg stale rośnie.

Cieszy się z tego faktu Stefan Życzkowski założyciel i współwłaściciel firmy ASTOR, pomysłodawca akcji:

program „Roboty do szkół” powstał po to, żeby spopularyzować robotykę na etapie szkoły średniej technicznej i ewentualnie podstawowej. Jest programem społecznym – szkoły mogą się do niego zgłaszać i zupełnie bezpłatnie brać udział w rywalizacji o punkty przyznawane przez klientów naszej firmy. Serdecznie zachęcam do udziału.

W kwietniu 2025 roku robot Astorino, który nadaje nowy kierunek edukacji w Zespole Szkół Technicznych w Tczewie i ponad 50 placówkach edukacyjnych w Polsce i na świecie, będzie reprezentował polski gen kreatywności na tegorocznej Wystawie Światowej [World Expo] w Osace, w Japonii.

Każda szkoła w Polsce może dołączyć do programu „Roboty do szkół” i zapewnić swoim uczniom dostęp do nowoczesnych narzędzi edukacyjnych. Kolejne edycje ruszają już wkrótce, a my z niecierpliwością czekamy na kolejnych zwycięzców!

O programie

1 października 2024 r. został uruchomiony trzyletni, innowacyjny program społeczny ASTOR „Roboty do szkół”, który łączy biznes z edukacją. Program skierowany jest do wszystkich szkół podstawowych i ponadpodstawowych z całej Polski i ma na celu wsparcie nowoczesnej edukacji technicznej. Wystarczy zgłosić się przez stronę programu. Dzięki współpracy firm z sektora przemysłowego z placówkami oświatowymi, uczniowie zyskują szansę na praktyczną naukę robotyki, automatyki i programowania.

Mechanizm programu jest prosty: klienci ASTOR, realizując zamówienia, mogą przyznawać punkty wybranej szkole. Placówka z największą liczbą punktów otrzymuje robota edukacyjnego Astorino, który umożliwia uczniom zdobywanie praktycznej wiedzy oraz przygotowanie się do zawodów przyszłości.

avatar

Renata Poreda

Rzecznik Prasowy Renata.Poreda@astor.com.pl

Pobierz dokument jako:

Podziel się na: