Skip to content
Język
astor-arrow
Centrum prasowe

Robot Astorino wspiera rozwój młodych inżynierów i metodykę edukacji robotyki przemysłowej

4 listopada, 2022 | Renata Poreda

Nauczyciele i uczniowie klas o profilu technik robotyk i technik mechatronik oraz grupy studentów na kierunkach związanych z robotyką poznają nową jakość nauczania i uczenia się robotyki.

Nauczyciele i uczniowie klas o profilu technik robotyk i technik mechatronik oraz grupy studentów na kierunkach związanych z robotyką poznają nową jakość nauczania i uczenia się robotyki. Możliwość montażu i demontażu robota, dodruku części na drukarce 3D oraz zaprogramowania (samodzielnie) złożonego robota to argumenty, które przekonały już 13 szkół i uczelni technicznych oraz placówek kształcenia zawodowego w Polsce.

 

Robot 6-osiowy Astorino oparty o druk 3D – to unikatowa polska konstrukcja autorstwa Marka Niewiadomskiego, absolwenta Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Robotyki AGH w Krakowie, aktualnie pracownika ASTOR.

Astorino pozwala na naukę robotyki na uczelniach na niemożliwym do tej pory poziomie. Zmieniamy relację dostępności z 15 studentów per 1 robot, na 2-3 studentów per 1 robot. Nauka teoretyczna transformuje w naukę praktyczną. Dodatkowo, roboty Astorino są programowane tak, jak roboty przemysłowe, co daje absolwentom zdecydowanie szybszy start na rynku pracy – mówi Marek Niewiadomski. 

Marek Niewiadomski z robotem Astorino, w tle robot Kawasaki Robotics

W niektórych grupach to pierwszy robot kiedykolwiek na zajęciach, w innych – pierwszy raz w jednej grupie są 3-4 roboty na 20 uczniów.

Możliwość nauki na innowacyjnym rozwiązaniu, którego można dotknąć i zajrzeć do środka, a potem zmontować i zaprogramować to coś, co budzi wielką ciekawość przyszłych inżynierów i inspiruje do rozwoju zgodnie z pasją.

Złożony robot Astorino oraz pokazane części wydrukowane z druku 3D do samodzielnego montażu

Robot Astorino wzbudza ogromne zainteresowanie uczniów. Obecnie jest wykorzystywany w zakresie programowania. W niedalekiej przyszłości planuję również wykorzystać go w lekcjach demontażu i montażu urządzeń mechatronicznych – opowiada dr inż. Rafał Karaś, nauczyciel z Zespołu Szkół nr 1 im. Św. Rafała Kalinowskiego w Krakowie.

Sześcioosiowe roboty Astorino są skonstruowane i programowane tak, jak roboty przemysłowe. Jeśli uczeń lub student nauczy się programować roboty Astorino, będzie w przyszłości umiał programować realne aplikacje przemysłowe dla robotów Kawasaki Robotics. Dzięki temu, jego start na rynku pracy będzie szybszy i bardziej efektywny. Potwierdza to zainteresowanie szkół i uczelni oraz wielu instytucji naukowych tym rozwiązaniem.

Pokaz Astorino na Jubileuszu Polskiej Akademii Umiejętności w Krakowie. Na zdjęciu Przemysław Trzop i Przemysław Szkutnik, ASTOR Kraków.
źródło: facebook.com/PolskaAkademiaUmiejetnosci/

Zespół Szkół nr 1 w Krakowie to jedna z tych 13 placówek, które zdecydowały się na wdrożenie innowacyjnej metody nauczania robotyki, mechatroniki i mechaniki robotów.

Aktualnie trwają zajęcia (lub przygotowania do zajęć) z wykorzystaniem robota Astorino w następujących placówkach:

– Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie
– Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Raciborzu
– Politechnika Śląska (3 roboty!)
– Uniwersytet Morski w Gdyni
– Uniwersytet Rolniczy
– Zespół Szkół Technicznych w Ostrowie Wlkp
– Zespół Szkół nr 1 im. Św. Rafała Kalinowskiego w Krakowie
– Centrum Kształcenia Praktycznego i Doskonalenia Nauczycieli w Mielcu (4 roboty!)
– Centrum Kształcenia Zawodowego w Toruniu
– Zespół Szkół Mechanicznych nr 2 w Bydgoszczy
– Zespół Szkół Samochodowych i Ogólnokształcących w Bielsku-Białej
– Zespół Szkół Korpusu Kadetów w Suchedniowie
– Zespół Szkół nr 3 w Jaśle

Inna z placówek, Centrum Kształcenia Praktycznego i Doskonalenia Nauczycieli w Mielcu zakupiła aż 4 roboty Astorino, w tym 3 do samodzielnego montażu przez uczniów oraz jednego złożonego. Zajęcia w klasach ‘technik robotyk’ z tymi robotami trwają tu od października.

To świetna oferta dla szkół kształcących w zawodzie technik robotyk. Rozwiązanie ekonomiczne kosztowo, bezpieczne, przyjazne i łatwe w obsłudze, uczy rozwiązań wykorzystywanych w przemyśle. Dzięki zastosowaniu tego samego języka programowania, jest kompatybilny z Kawasaki Robotics. W lipcu tego roku mieliśmy przyjemność gościć w ASTOR Robotics Center i ocenić przydatność edukacyjną tych robotów. We wrześniu 4 roboty Astorino zostały zakupione przez CKPiDN w Mielcu, które jako pierwsze w kraju zainicjowało kształcenie w zawodzie technik robotyk – opowiada Zdzisław Nowakowski, Dyrektor Centrum Kształcenia Praktycznego i Doskonalenia Nauczycieli w Mielcu, honorowy profesor oświaty.

Zajęcia dla studentów z programowania Astorino w ASTOR Robotics Center

Obecnie ponad 400 laboratoriów w blisko 200 szkołach i uczelniach technicznych posiada rozwiązania ASTOR z zakresu automatyki i robotyki.

Chcemy, by polskie placówki edukacyjne miały dostęp do najnowszych technologii. Stworzyliśmy kompleksową ofertę, której elementy sprzętowe, warsztatowe, marketingowe i rozwojowe można ze sobą dowolnie łączyć. Wspieramy tym samym nauczycieli, uczniów, studentów i placówki edukacyjne w dynamicznym rozwoju – mówi Małgorzata Hadwiczak, Lider ds. Edukacji 4.0 w ASTOR.

W pakiecie Astorino oprócz samego robota każda placówka otrzymuje dedykowane materiały dla uczniów/studentów: oprogramowanie ASTORINO RobotController wraz z podręcznikiem programowania w języku AS Language, instrukcje montażu, konspekty lekcji dla nauczycieli, pliki STL dostarczane wraz z robotem w celu samodzielnej naprawy/druku uszkodzonych części. Robota można także wyposażyć robota w dodatkowe opcje, takie jak: płyta montażowa, chwytak, tor jezdny, podajnik kostek, system wizyjny, moduł I/O 24V.

Istnieje możliwość zapoznania się z robotem Astorino i jego konstruktorem Markiem Niewiadomskim podczas wizyty w ASTOR Robotics Center w Krakowie (po uprzednim umówieniu wizyty).

Autor:
Joanna Kowalkowska
Menedżer produktu Astorino
Starszy specjalista ds. marketingu

Odwiedź stronę ARC i zarezerwuj wizytę!

Dowiedz się więcej o robocie ASTORINO:

avatar

Renata Poreda

W ASTOR odpowiada za wizerunek marki, kontakty z mediami, działania Public Relations. Renata.Poreda@astor.com.pl

Pobierz dokument jako:

Podziel się na: