30 dni do startu Tygodnia Polskiej Nauki i Edukacji na Expo 2025: polski robot Astorino zadebiutuje w Osace w towarzystwie Smoka Wawelskiego i Kawasaki Ninja 2
Już za 30 dni, podczas Tygodnia Polskiej Nauki i Edukacji (22-26 kwietnia 2025), ramach World Expo 2025 w Osace, rozpocznie się światowa premiera edukacyjnego robota Astorino, stworzonego przez polską firmę ASTOR. Jak podkreśla Dariusz Biega, dyrektor linii biznesowej robotyzacja w ASTOR, Astorino to produkt nowatorski na skalę światową, co zostało docenione przez japońskich partnerów. W Japonii Astorino zademonstruje swoje zdolności u boku ikon polskiej kultury i japońskiej technologii – Smoka Wawelskiego i Kawasaki Ninja 2
ASTOR, Partner Pawilonu Polski na Expo 2025, od lat buduje silne relacje z japońskimi firmami technologicznymi. Udział w prestiżowej wystawie w Osace jest uhonorowaniem tej długoletniej i owocnej współpracy. Robot edukacyjny Astorino, zaprojektowany przez Marka Niewiadomskiego, absolwenta AGH w Krakowie i znajdujący się w ofercie ASTOR oraz Kawasaki Robotics to wyjątkowe narzędzie edukacyjne, które łączy nowoczesne technologie z przystępnym interfejsem. Dzięki możliwości programowania w języku używanym w przemyśle oraz wykorzystaniu druku 3D, Astorino stanowi przełom w nauczaniu robotyki.
To dla nas historyczny moment” – mówi Dariusz Biega, dyrektor linii biznesowej robotyzacja w ASTOR. „Japońscy partnerzy docenili nowatorskość naszego robota, a my jesteśmy dumni, że możemy zaprezentować go światu w Japonii skąd pochodzą przemysłowe roboty Kawasaki Robotics.
Astorino, Smok Wawelski i motocykl Ninja 2. W jednym miejscu, w jednym czasie
Podczas Tygodnia Polskiej Nauki i Edukacji, Astorino ożywi dwie interaktywne aplikacje, które odwiedzających Pawilon Polski wprowadzą w przestrzeń polsko-japońskiej tradycji i technologii. I będą to:
- Makieta z mini linią produkcyjną Kawasaki Ninja 2, dzięki której odwiedzający będą świadkami, jak dwa roboty Astorino współpracują przy montażu modelu motocykla Kawasaki Ninja 2. Roboty będą precyzyjnie umieszczać elementy, pobierane z ruchomego przenośnika taśmowego. Stanowisko, wyposażone w kompresor, chwytaki i czujniki, ukaże wszechstronność zastosowań robotyki przemysłowej a każdy z uczestników będzie mógł zainicjować „cykl produkcyjny” i doświadczyć, jak wygląda praca w nowoczesnej fabryce motocykli.
- Interaktywna gra RP „Legenda o Smoku Wawelskim”, gdzie Astorino wcieli się w rolę interaktywnego przewodnika po legendarnym świecie Smoka Wawelskiego, łącząc technologię z polską tradycją. A w szczególe? Odwiedzający przeniosą się do interaktywnej interpretacji legendarnej opowieści o Smoku Wawelskim. Bohater gry, będzie poruszał się po starannie wykonanej makiecie Krakowa, prezentującej ikoniczne budowle takie jak Barbakan, Kościół Mariacki, Sukiennice i Wawel. Sterowanie grą odbywać się będzie za pomocą intuicyjnego panelu Astraada HMI ,a celem uczestników będzie odwiedzenie wszystkich kluczowych punktów na mapie Krakowa, zdobycie niezbędnego ekwipunku i ostateczne pokonanie Smoka, który ukrywa się w swojej jaskini pod Wawelem. Każdy uczestnik, któremu uda się przejść grę, otrzyma pamiątkową nagrodę w postaci limitowanej karty Astorino.
Chcemy pokazać, że polska innowacja harmonijnie łączy się z bogatym dziedzictwem kulturowym
– dodaje Andrzej Garbacki, wiceprezes ASTOR.
Debiut Astorino to nie tylko demonstracja technologii, ale także opowieść o polskiej pomysłowości i pasji. Stąd nasza ekscytacja przed zbliżającym się otwarciem World Expo. To dla ASTOR wyjątkowa szansa, aby pokazać światu naszą pasję do innowacji i możliwości, jakie drzemią w polskiej robotyce. Wierzymy, że nasze interaktywne prezentacje na długo zapadną w pamięć odwiedzających Pawilon Polski.
– komentuje Garbacki.
Tydzień Polskiej Nauki i Edukacji to jedna z wielu polskich aktywności na Expo 2025. W tych dniach Pawilon Polski stanie się areną spotkań naukowców, inżynierów i przedsiębiorców z całego świata, z robotem Astorino w roli ambasadora polskiej technologii.
Konferencja Prasowa i oficjalna prezentacja Partnerów Pawilonu Polski
Dołączając do Partnerów Pawilonu Polski, ASTOR zyskał platformę do promocji swojej marki i prezentacji polskich innowacji, które mają na celu budowanie lepszej przyszłości i maksymalizacji ludzkiego potencjału za pomocą nowoczesnych technologii. Oficjalna prezentacja programu i partnerów miała miejsce podczas konferencji prasowej, która odbyła się 13 marca br w Warszawie. Jak czytamy na dedykowanej stronie Polska na Expo ,Polska Agencja Inwestycji i Handlu wraz z partnerami przygotowała szereg inicjatyw biznesowych, które umożliwią polskim firmom wejście na rynek japoński podczas największego wydarzenia promocyjno-gospodarczego na świecie.
Jesteśmy gospodarką, która się rozwija, która pokazała na przestrzeni ostatnich lat, że jest odporna na kryzysy, na które inne gospodarki europejskie okazały się być podatne. Chcemy to też pokazać w Osace. Mamy bardzo śmiałą agendę związaną z promocją polskiej gospodarki. To m.in. fora gospodarcze, które będą dotyczyły eksportu – mamy wiele dziedzin, które są na świecie oczekiwane, to są kwestie związane z najnowszymi technologiami, energetyką, energią odnawialną. To są też wydarzenia związane z promocją inwestycji, misje i spotkania biznesowe. Program promocji polskiej gospodarki przyniesie bardzo dobry efekt dla przedsiębiorców
– powiedział w trakcie konferencji minister Krzysztof Paszyk.
13 kwietnia 2025 r. w japońskiej Osace rozpocznie się jedno z najważniejszych wydarzeń gospodarczo-promocyjnych o globalnym zasięgu. Organizatorzy szacują, że Expo odwiedzi 28 milionów osób, z czego 3,5 miliona będą stanowić goście zagraniczni. W wydarzeniu uczestniczyć będzie 161 krajów i regionów oraz 9 organizacji międzynarodowych.
Polska Agencja Inwestycji i Handlu wraz z partnerami przygotowała szereg inicjatyw biznesowych, które umożliwią polskim firmom wejście na rynek japoński podczas największego wydarzenia promocyjno-gospodarczego na świecie. – tłumaczy Eliza Klonowska-Siwak, dyrektor departamentu Wystawy Światowej w PAIH, zastępca komisarza generalnego Sekcji Polskiej Expo 2025.
W wymiarze dyplomatycznym, w działania promocyjne angażują się przedstawiciele wysokiego szczebla kręgów dyplomatycznych oraz administracji publicznej – w tym ambasady, instytutów oraz ministerstw z różnych obszarów. Współpraca obejmuje zarówno relacje bilateralne, w tym wizyty oficjalne między Polską a Japonią, jak również multilateralne, w gronie krajów unijnych – szczególnie w kontekście polskiej Prezydencji w Radzie UE – wyjaśnia Eliza Klonowska-Siwak.
Polska zostanie zaprezentowana jako kraj, którego głównym zasobem są ludzie – kreatywni, otwarci, wykształceni, twórczy, odważni w swoich myślach i działaniach. Hasłem przewodnim udziału Polski w Expo jest „Poland. Heritage that drives the future” – „Polska. Dziedzictwo, które napędza przyszłość”.
fot. archiwum własne, PAIH
źródło: Polska na Expo 2025 Osaka, Kansai – Polska Agencja Inwestycji i Handlu S.A.