Treści
Akademia Przemysłu 4.0, czyli wielostronny rozwój kompetencji inżyniera
Akademia Przemysłu 4.0, czyli wielostronny rozwój kompetencji inżyniera
Umiejętność adaptowania się do zmian i rozwój umiejętności miękkich to kluczowe kierunki rozwoju inżynierów w dobie przełomowych zmian i nowych sytuacji. Przemyślany program rozwoju pracowników wciąż jest czymś niezbyt często spotykanym w polskich firmach z branży przemysłowej. Tylko 38% firm deklaruje takie działania. Czy jesteś w grupie 38% firm, które dbają o rozwój swoich inżynierów?
Badania Akademii ASTOR przeprowadzone w 2016 roku wskazują na to, że głównymi motywatorami dla inżynierów w codziennej pracy są chęć ciągłego rozwoju i zdobywania doświadczeń, ambitne wyzwania i różnorodne projekty oraz pasja zawodowa i samorealizacja. Wspomniane badania ujawniają jednocześnie niedostatek w podejściu pracodawców do rozwijania kadry inżynierskiej. A szkoda. Bo pracodawcom coraz trudniej będzie o specjalistę. Nie mówiąc już o wszechstronnym inżynierze, który skupia w sobie i umiejętności techniczne, i kompetencje miękkie.
Kim jest inżynier 4.0?
Konfrontacja badań ASTOR z obecnymi trendami na rynku pracy, stawia przed pracodawcami wyzwanie budowania ścieżek rozwoju inżynierów. Zwłaszcza w sytuacji, kiedy zwinnie trzeba przezbroić się na wykonywanie innych niż do tej pory zadań. Wyzwanie to dodatkowo obecna sytuacja gospodarcza, która wymaga utrzymania konkurencyjności firmy w łańcuchu wartości oraz konieczność adaptacji nowoczesnych technologii.
Najistotniejszym ogniwem łączącym świat technologii z biznesem jest człowiek – inżynier poruszający się w tym zmiennym, interdyscyplinarnym, skomplikowanym biznesowo świecie. Nazwaliśmy go Inżynierem 4.0. (2017 „Inżynierowie Przemysłu 4.0. [Nie]gotowi do zmian”).
Inżynier 4.0 to specjalista w swojej dziedzinie, otwarty na ciągły rozwój i poszerzanie wiedzy oraz kompetencji w szybko zmieniającym się otoczeniu przemysłowym, to osoba, która jest w stanie sprostać nowym wyzwaniom interdyscyplinarności, komunikatywności oraz świadomości biznesowej. Można by zapytać, czy nie staramy się wykreować superbohatera? Czy współczesny inżynier przygotowany jest na tak stawiane wyzwania?
Bądź gotowy – inwestuj w rozwój swoich pracowników. Przygotuj plan szkoleń
Inżynierowie XXI wieku powinni mieć umiejętności komunikowania się w każdej sytuacji. Oczywiście, komunikacja na linii inżynier – inżynier to podstawa. Kolejny wymiar to umiejętność mówienia językiem korzyści biznesowych w obszarach zarządczych. Taka umiejętność często wyrażana jest poprzez:
- dostarczanie danych do decyzji biznesowych,
- zarządzanie projektami,
- rozumienie potrzeby liczenia zwrotu na inwestycji (ROI).
W dobie Czwartej Rewolucji Przemysłowej stajemy nie tylko przed wyzwaniami technicznymi, ale przede wszystkim przed wyzwaniami biznesowymi. Dlatego koniecznością staje się wypełnienie luki między biznesowym i technicznym engineeringiem. Z jednej strony zależy nam na inwestycji w szkolenia dla konstruktorów, dopasowaniu ich kompetencji do coraz powszechniejszej interdyscyplinarności, z drugiej zaś należy zorientować ten rozwój także na realizację celów biznesowych organizacji. Jak się do tego przygotować?
Akademia Przemysłu 4.0 – kształcimy inżynierów 4.0!
Odpowiedzią na współczesne wyzwania jest powołana jesienią 2019 Akademia Przemysłu 4.0. Tworzą ją znakomici partnerzy, którzy przygotowali autorskie szkolenia i programy rozwoju kompetencji kadr sektora produkcji w dobie Przemysłu 4.0. Wspólna inicjatywa ASTOR, Nowych Motywacji, Entra Group, Szkoły Biznesu Politechniki Warszawskiej i Akademii Leona Koźmińskiego to innowacyjne, wielopoziomowe podejście do kształcenia pracowników w Przemyśle 4.0.
Warsztaty, szkolenia dla inżynierów i menedżerów, studia podyplomowe i MBA oraz wieloletnie programy rozwoju to droga, jaką proponuje Akademia firmom produkcyjnym, strategicznie zaangażowanym w rozwój ludzi i zespołów. Wielopoziomowe podnoszenie kompetencji z zakresu cyfrowej transformacji z Akademią Przemysłu 4.0 odbywa się dzięki:
- łączeniu aspektów technologicznych z biznesowymi, teorii z praktyką,
- konstruktywnej analizie rzeczywistych przykładów zastosowań,
- budowaniu map transformacji do Przemysłu 4.0 we współpracy z ekspertami,
- testowaniu najbardziej innowacyjnych technologii dla przemysłu.
Jakie obszary przemysłu 4.0 obejmuje Akademia?
Każdy z partnerów posiada ponad 20 lat doświadczeń w zarządzaniu wiedzą: budowaniu kompetencji pracowników sektora produkcji oraz dedykowanych programów rozwoju. Kadra Akademii to praktycy z wieloletnim doświadczeniem szkoleniowym oraz eksperci z obszaru zarządzania produkcją. Przykładowe zakresy szkoleń technologicznych i biznesowych to:
- Wirtualna (Virtual Reality) i Rozszerzona Rzeczywistość (Augmented Reality) dla przemysłu,
- autonomiczne mobilne roboty (AMR),
- cyberbezpieczeństwo firm produkcyjnych,
- warsztaty z planowania i raportowania produkcji.
Istnieje możliwość ustalenia indywidualnych, dedykowanych planów rozwoju kompetencji w zależności od wyzwań danego przedsiębiorstwa. U podstaw stworzenia Akademii Przemysłu 4.0 leży przekonanie jej założycieli, że w wyłaniającej się ekonomii 4.0 podstawą sukcesu jest nie tylko kapitał finansowy, ale także kapitał technologiczny, intelektualny i społeczny.
Zarządzanie wiedzą to wewnętrzny proces w organizacji pozwalający powiększać zasoby kapitału intelektualnego firmy. Przeczytaj więcej w publikacji ASTOR: „Finanse Przemysłu 4.0. Jak inwestować i wygrywać w rewolucji technologicznej?”