Treści
3 drogi do cyfrowej transformacji
3 drogi do cyfrowej transformacji
Cyfrowa transformacja jest często określana jako „zastrzyk” dla kapitału ludzkiego. Oznacza to, że wdrażanie nowych technologii nie wpływa na ograniczenie działań pracowników, lecz na ich usprawnienie, zintensyfikowanie oraz urozmaicenie. Przy wdrażaniu nowych rozwiązań warto wykorzystywać modele ułatwiające drogę do cyfrowej transformacji. Trzy z nich zasługują na szczególną uwagę.
1. Pilotaże technologiczne
Stanowczo najczęściej wybieraną drogą do cyfrowej transformacji są pilotaże technologiczne. Korzysta z nich około 70% firm i zawierają w sobie wdrożenie nowości w wybranych obszarach firmy. Powodem, dla którego przedsiębiorstwa decydują się na ten model jest bardzo niska bariera wejścia oraz stosunkowo łatwe i szybkie możliwości wdrożenia technologii.
Pilotaże technologiczne w głównej mierze polegają na uczeniu poprzez eksperymentowanie. Celem jest bowiem zwiększenie jakości produktów lub usług przy jednoczesnej standaryzacji powtarzalnych procesów oraz redukcji istotnych błędów. Model ten zakłada wykorzystanie dostępu do technologii w modelu XaaS, firmy chętnie decydują się także na leasingi.
Korzyścią zastosowania pilotaży technologicznych jest możliwość wygospodarowania czasu na myślenie biznesowe i strategiczne, co umożliwia automatyzacja niektórych procesów. Model pozwala także na systemowego zarządzania wiedzą w organizacji, kolei na zewnątrz przedsiębiorstwa wpływa na budowanie prestiżu w oczach klientów.
2. Tworzenie nowych modeli
Firmy o większych zasobach, mocniejszej pozycji na rynku lub dostępie do specjalistycznej wiedzy mogą zdecydować się na tworzenie nowych modeli biznesowych i/lub reorganizację łańcucha wartości. Na takie posuniecie decyduje się jednak niewiele firm – około 20%.
Tworzenie nowych modeli biznesowych może odbywać się na dwa sposoby:
- Na początku opracowujemy konkretny model biznesowy lub produkt, który chcemy wdrożyć. Następnie tworzymy tak zwaną cyfrową fabrykę, która w maksymalnym stopniu zaspokoi potrzeby niezbędne do stworzenia wykreowanych w pierwszym kroku produktów lub usług.
- Inwestycja zaczyna się od rozwoju zespołów B+R. Wynikiem ich pracy powinny być konkretne wynalazki, odkrycia bądź teorie, które będziemy uwzględniać w kolejnych krokach działalności. Niezbędne jest również rozwijanie cyfrowych kanałów sprzedaży, mających udział w dystrybucji stworzonych dóbr.
Wyróżniającą cechą tworzenia nowych modeli biznesowych jest to, że działalność opiera się na trendach rynkowych. Pozwala to na maksymalnie dopasowanie do rozwoju gospodarki i potrzeb pojawiających się na rynku. Ważne jest także to, że w tym modelu mamy możliwość analizy realnego wpływu na biznes i przewidzenia przyszłych skutków wprowadzonych zmian.
Przy implementacji modelu ważne jest jednak to, że wymaga on reorganizacji łańcucha wartości, przekształcając działalność w stronę długofalowych działań w obszarach o wysokiej wartości dodanej. Niezbędna do tego jest dobra komunikacja wewnętrzna w firmie, a także analityczne podejście do planowania kolejnych kroków w wymiarze nie tylko krótkoterminowym, ale, przede wszystkim, w okresach znacznie dłuższych.
3. Podejście systemowe
Najrzadziej wybieranym modelem (decyduje się na niego zaledwie 10% przedsiębiorstw) jest systemowe podejście do rozwoju kompetencji cyfrowych. Jak sama nazwa wskazuje, skupia się ono na wzmacnianiu kompetencji liderów i inżynierów, wykorzystując w tym celu wszelkie dostępne osiągnięcia współczesnej technologii.
Bardzo ważne jest to, by powierzyć liderom i inżynierom większą odpowiedzialność za rozwój technologiczny i opracowywanie nowych modeli biznesowych. Pozwala to wykorzystywać w znaczącym stopniu posiadane w organizacji talenty oraz angażować je w działalność na wczesnych etapach wdrażania zmian.
Podejście systemowe charakteryzuje się długoterminowym zwiększaniem tempa wdrażanych zmian oraz doskonaleniu elastyczności całej organizacji, bez skupiania się na wybranych obszarach. Istotna jest także otwartość na otoczenie poprzez uważną obserwację.
Artykuł powstał na podstawie whitepapera „Finanse Przemysłu 4.0. Jak inwestować i wygrywać w rewolucji technologicznej?”